Browser Anti Pop-up

25 Februari 2008 | Label: | |


Anda tentu bosan dengan tetingkap Pop-up daripada laman yang lawati. Jika satu tetingkap mungkin anda boleh tahan lagi namun menjadi gangguan jika setiap kali lawatan anda ada sahaja "Pop-up" ini. Malah ada sesetengah laman meletak lebih daripada satu pop-up.

Selain daripada gangguan, Pop-up mengambil masa untuk anda mencapai sesebuah laman dan boleh memperlahankan capaian anda. Disamping itu ada sesetengah pop-up tapi anda sedari telah memasang perisian tertentu.

Mozilla adalah sebuah perisian pelayar daripada projek sumber terbuka. Ia dilengkapi dengan kemudahan untuk menghentikan "pop-up". Mozilla boleh anda dapati di laman

http://www.mozilla.org/

Jika anda pengguna Internet Explorer. Alexa dan Google menyediakan kemudahan "toolbar" yang dilengkapkan dengan kemudahan menghentikan pop-up.

Sebagai contohnya, apabila anda telah memasang Alexa toolbar apabila dan melawat sesebuah laman, apabila sebuah pop-up akan keluar, anda akan ditanya sama ada anda mahu
menerima atau tidak pop-up itu. Jika anda memilih tidak, lawatan seterusnya Alexa toolbar akan menghalang terus pop-up tanpa lagi bertanya kepada anda.

Begitu juga dengan toolbar daripada Google.

Untuk mendapatkan toolbar ini

Google toolbar

http://www.google.com/

Alexa toolbar

http://www.alexa.com/

Diharapkan nota ringkas ini dapat membantu anda dalam pelayaran anda di Internet Malaysia dan seluruh dunia.

Wassalam.

---------------------------------------

Penulis asal : Harisfazillah Jamel (http://blog.harisfazillah.info)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Popular