Bluetooth SIG

28 Februari 2008 | Label: , | |


WIRELESSLY, POWERFULLY, EFFICIENTLY. Bluetooth wireless technology work how ever you work. It work whenever you work, seamlessly connecting all of your mobile devices. Creating unprecedented connectivity.

Itulah yang orang kata tentang Bluetooth. Gigi biru zaman baru. Bersempena nama seorang pahlawan viking zaman dulu yang akhirnya menjadi raja viking...... Bluetooth menjadi satu nama teknologi baru. Menghubungkan peranti tanpa wayar anda.....

Teknologi tanpa wayar BluetoothTM telah merealisasikan pasaran perhubungan peribadi tanpa wayar dengan lebih meluas lagi. Ia membolehkan komputer anda berhubung dengan terus dengan telefon, PDA, headphone dan sebagainya. Yang menariknya, kini kita boleh jumpa tetikus tanpa wayar, papan kekunci tanpa wayar, speaker tanpa wayar, konsol video game tanpa wayar dan berbagai lagi. Dalam tempuh terdekat nanti, TANPA WAYAR akan mendominasi kehidupan harian anda.

Apa sebenarnya Bluetooth?

Bluetooth SIG adalah satu pertubuhan perdagangan yang mempunyai minat mendalam dalam merealisasikan dunia tanpa wayar Bluetooth berjaya. Ianya diketuai oleh sembilan kumpulan promoter iaitu 3Com, Agere, Ericsson, IBM, Intel, Microsoft, Motorola, Nokia dan Toshiba, berserta beratus lagi sebagai ahli biasa dan pengamal Bluetooth. SIG adalah singkatan daripada Special Interest Group.

Di mana Bluetooth akan digunakan

Di mana-mana saja.Selagi peranti anda menepati spesifikasi Bluetooth, ianya boleh dihubungkan tanpa wayar dengan peranti yang lain tak kira di mana anda berada. Andea yang akan menetapkan sempadannya. Samada anda berada di Eropah, Asia, Asia Barat, Timur, Amerika atau Afrika sekali pun, selagi anda mempunyai peranti yang menepati sepesifikasi Bluetooth, anda boleh berhubung tanpa wayar dengan perantio tersebut.

Apa di sebalik Bluetooth?

Bluetooth telah dibangunkan dan disokong oleh berbagai produk dan pembangunan applikasi yang merangkumi segmen pasaran yang luas. Ia termasuk daripada pembangun software, pembangun teknologi silikon, peripheral, pembuat camera, pembuat komputer dan peralatan portable, barangan elektronik, pengeluar alat penguji dan sebagainya.

Satu teknologi yang benar-benar telah berjaya menjadikan Bluetooth bergerak pada landasannya adalah teknologi semiconductor yang berteraskan RF (radio frequency). Dan dalam teknologi ini, dengan teknologi baru semiconductor, yang dipanggil SiGe (Silicon - Germanium) membolehkan peranti tanpa wayar berkembang luas tanpa batasannya. Ini bermula bila pada 1998, IBM memulakan secara komersial produck berasaskan SiGe. Dengan adanya process teknologi SiGe ini, semakin banyak LNA (Low Noise Amplifier) di buat. Inilah yang menjadikan peranti tanpa wayar dengan noise ratio yang minimum berkembang pesat.... Bukan itu sahaja, malah peranti yang biasa digunakan dalam teknologi radio-frequency seperti mixer, modulator, demodulator, transciever, transmitter, VCOs dan sebagainya telah banyak melepasi had yang ditentukan oleh silikon (Si) atau pun GaAs (Galium Arsenide). SiGe membuka era baru dalam teknologi tanpa wayar.

Apa yang Istimewa dengan SiGe?

Dengan kata "lay man word", SiGe adalah speed. Kelajuan. Kelajuan peranti yang berasaskan Si adalah terhad kepada maksima 2GHz. Ini kerana bandgap bagi Si adalah 1.12eV berbanding 1.04eV bagi SiGe. Dengan itu Si biasa mempunyai electron base transit time yang tinggi dan tidak dapat bersaing dengan SiGe.

Bagi SiGe, transistornya di panggil HBT (hetero-junction bipolar transistor). Base resistance (RB) bagi SiGe HBT boleh diubah-ubah hanya dengan menukar kandungan dopant Ge tanpa memudaratkan current gain(ß). Lebih-lebih lagi noise factor SiGe adalah sangat rendah berbanding kepasa Si biasa iaitu pada 0.9dB berbanding dengan 3.0dB pada kelajuan transistor level 10GHz. Beberapa faktor lain yang menjadikan ianya mendapat populariti sekarang adalah keboleh-prosesan teknologi ini menggunakan teknologi CMOS biasa. ianya tidak memerlukan banyak mesin-mesin tambahan dan tidak berbahaya kepada alam sekitar berbanding dengan GaAs. Melihat namanya yang mengandungi Arsenide, sudah cukup untuk tidak menyentuhnya.....

Nah, sesiapa yang bekerja di persekitaran RF, anda tentunya tahu membezakan.....

Tak lama lagi, Malaysia akan terlakar dalam peta dunia sebagai salah satu negara yang punyai produk berasaskan teknologi SiGe. Satu teknologi baru yang menjadikan Bluetooth satu realiti. Yang menjadikan komunikasi tanpa wayar berkembang luas.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Popular