Jom Sertai Projek Terjemahan Bahasa Melayu

06 Disember 2013 | Label: , , , | |


Projek Terjemahan Bahasa Melayu

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Luahkan masa anda untuk perkembangan bahasa Melayu di Internet. Dengan hanya memperuntukan masa 10 minit dalam sehari atau sejam dalam seminggu anda boleh mempelbagaikan sumbangan anda kepada perkembangan bahasa Melayu di Internet.

Usaha pertama anda adalah dengan kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan yang lain. Pentingnya usaha ini dikembangkan untuk menerus kesinambungan usaha terjemahan ini.

Jadikan minat untuk membuat kerja-kerja sukarela dan menyumbang tenaga, ilmu dan buah fikiran kepada masyarakat dan komuniti Internet Malaysia, Internet boleh menjadi tempat untuk anda menyumbang untuk masyarakat.

Terdapat pelbagai projek dan usaha yang memerlukan tenaga sukarela terutamanya terutamanya daripada pengguna komputer dan Internet Malaysia. Usaha yang paling penting, adalah usaha terjemahan dan dokumentasi pelbagai perisian percuma dan bebas dan laman-laman web.

Usaha terjemahan antara muka (User Interface - UI) perisian sumber terbuka atau Open Source Software memerlukan bantuan sukarelawan. Sukarelawan adalah terbuka kepada semua. Sama ada daripada golongan berpendidikan komputer (IT) atau tidak, ianya tidak dipentingkan kerana kerja-kerja penterjemahan tidak melibatkan pengetahuan mendalam tentang IT.

Ianya mudah dan anda akan dibantu oleh sukarelawan yang lebih berpengalaman. Sebagai permulaan daftar diri anda dengan kamus untuk bahasa melayu boleh dirujuk di laman web ini.

http://ms.wiktionary.org/wiki/Laman_Utama

Tidak kira apa jua peranan anda, keperluan untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa IT perlu diusahakan dengan lebih bersungguh dan peranan yang dimainkan adalah besar.

Tidak kira apa jua peranan anda. Sebagai penterjemah, pemeriksa, penjaga kualiti, pemerhati, pembetul maklumat, penyebar maklumat dan pelbagai lagi peranan. Kita sepatutnya berada di dalam projek ini untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa IT.

Antara Projek yang anda boleh sertai dan sumbangkan tenaga dan masa.

Ubuntu Bahasa Melayu


https://edge.launchpad.net/~ms-translators

Ini adalah usaha untuk menterjemahkan perisian-perisian dalam Linux Ubuntu (http://www.ubuntu.com/) . Sila sertai kumpulan diatas sebelum melakukan kerja-kerja terjemahan. Kerja-kerja terjemahan yang sedang berjalan boleh dilihat di

https://translations.launchpad.net/ubuntu/saucy/+lang/ms
 

Wikipedia Bahasa Melayu


http://ms.wikipedia.org/wiki/Laman_Utama

Dipetik terus daripada Wikipedia bahasa melayu.

Sumbangan anda dialu-alukan! Tapak web ini diusahakan oleh penutur bahasa Melayu tanpa mengira negara asal, dan anda semua digalakkan untuk turut serta. Anda boleh menyumbang apa-apa jua rencana yang anda ingini, yang pada pandangan anda, dapat memberi manfaat kepada pembaca, terutama sekali rencana berbentuk akademik. Setiap rencana di Wikipedia ini mempunyai pautan sunting di bahagian atas; anda hanya perlu menekan pautan tersebut untuk membuat perubahan pada rencana berkenaan. Anda digalakkan membuat percubaan di kotak pasir untuk mempelajari cara anda boleh menyunting sebarang rencana sekarang.

Sertai Rapat Umum Wikipedia Bahasa Melayu

http://ms.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:WikiProjek_Rapat_Umum_Wikipedia_Bahasa_Melayu

Rujukan



Risalah Projek Terjemahan Bahasa Melayu

http://foss.org.my/projects/events/pcfair/flyers/TerjemahanBM.pdf/view

Terjemahan menggunakan Google Translate

http://translate.google.com/#en/ms/

Terjemahan English ke Bahasa Melayu

http://www.citcat.com/green_ov.jsp?lang=2

Sertai MyPenguin99 untuk pertanyaan dan penyertaan kumpulan penterjemahan

https://www.facebook.com/groups/mypenguin99/

dan

http://tech.groups.yahoo.com/group/mypenguin99/


Laman penulis http://blog.harisfazillah.info/

Bagi kemas kini terbaru anda dijemput untuk sertai senarai terhad email di

http://groups.yahoo.com/group/haris/ atau email kepada

haris-subscribe@yahoogroups.com

Pelbagai artikel, nota komputer dan Internet untuk Malaysia di

http://cikgucyber.blogspot.com/

Wassalam.

Harisfazillah Jamel linuxmalaysia hafnie hafija

Bukan Sekadar Internet Sahaja. Nantikan kehadiran buku ini dipasaran...


Kemasan 5 Dis 2013.

Sebaran pertama 27 Nov 2008

Bukan Sekadar Internet Sahaja. Nantikan ia dipasaran ...

http://blog.harisfazillah.info/

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Malaysia License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/my/ or send a letter to Creative Commons, 543 Howard Street, 5th Floor, San Francisco, California, 94105, USA.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Popular