Email Sendiri Untuk Anda

14 Ogos 2008 | Label: | |


Email Sendiri Untuk Anda

Satu perkara penting bagi anda yang melayari Internet adalah memiliki alamat email. Email adalah kemudahan komunikasi yang penting bagi banyak perkara pada masa ini. Dengan email, komunikasi dan pengkongsian maklumat dapat dilakukan dengan mudah dan cepat walaupun dimana jua anda berada melalui Internet.

Terdapat pelbagai kemudahan email percuma di Internet. Antaranya adalah Gmail.com http://www.gmail.com/ dan Yahoo.com http://www.yahoo.com/

Bagi anda yang berminat untuk mendapatkan email percuma hanya perlu lawat laman tersebut dan daftarkan diri anda. Anda hanya perlu memilih nama pengguna yang unik yang turut digunakan sebagai alamat email apabila anda menghantar email.

Apabila selesai mendaftar. Untuk tujuan penghantaran email, anda perlu tahu alamat email rakan-rakan anda dan menghantar email kepada mereka adalah mudah. Tekan compose, letakkan alamat email rakan dalam To: dan taipkan apa yang anda inginkan sampaikan dalam ruang Body: sekira ada apa-apa fail yang hendak dihantar sekalikan melalui fungsi Attachment

Email SPAM, junk email atau email sampah merupakan satu perkara yang perlu dihadapi oleh pengguna email. Langkah-langkah berjaga-jaga perlu dilakukan bagi memastikan masalah email sampah tidak serius dihadapi, Email sampah sukar untuk diatasi melainkan pengguna Internet semua memberikan kerja sama.

Apabila menerima email sampah dalam Inbox email anda jangan sesekali membacanya. Anda boleh mengenalinya melalui tajuk yang tidak sesuai dan alamat email yang pelik. Pengalaman menggunakan email akan mengajar anda mengenali email sampah.

Membaca email sampah membolehkan penghantar email sampah mengetahui bahawa email yang dihantar adalah kepada pengguna sebenar dan menambah lagi email spam yang hendak dihantar. Cara penghantar email sampah mengetahui adalah melalui imej kecil yang diletakkan dalam email yang menggunakan format HTML.

Adalah dicadangkan mempunyai dua alamat email. Satu alamat email adalah bagi tujuan pendaftaran dengan mana-mana laman atau untuk komunikasi umum dengan rakan-rakan. Satu lagi alamat email adalah khusus untuk komunikasi dengan individu yang penting bagi anda.

Tujuan pengasingan turut membantu dalam mengurangkan kesan email SPAM atau email sampah daripada masuk ke alamat email penting. Pendaftaran dimana-mana laman web selalu mendedahkan alamat email kepada email SPAM. Adalah perlu untuk memastikan email SPAM atau email sampah ini daripada masuk ke alamat email penting.

Bagi yang telah membeli nama domain. Satu lagi kemudahan yang disediakan oleh Google.com dapat memberikan anda kemudahan email bagi domain anda sendiri. Ini dapat dilakukan dengan kemudahan percuma yang disediakan oleh Google.com. Maklumat lanjut sila lawat

http://www.google.com/hosted

Anda digalakan mendapatkan domain anda sendiri.

Beli dengan Godaddy.com
http://cybermoney2u.blogspot.com/2008/06/godaddycom-affiliate-program.html

Nama Domain Perlu dimiliki oleh semua orang
http://cikgucyber.blogspot.com/2008/06/nama-domain-perlu-dimiliki-oleh-semua.html

Penghantaran email adalah terdedah. Email boleh dibaca sama ada sewaktu dalam simpanan didalam server atau sewaktu penghantaran. Satu cara perlu dikenal pasti bagi memastikan penghantaran email adalah selamat daripada diintip. Disamping itu juga satu cara lagi kenal pasti penghantar perlu dibuat bagi memastikan email yang dihantar adalah daripada pihak penghantar yang sebenarnya.

GNUpg dan OpenSSL adalah dua kemudahan yang popular dan terbuka dalam menjanakan email yang tidak dapat diintip melalui cara encryption atau rawakan atau melalui identiti digital unik bagi setiap pengguna email.

Bagi mendapatkan sijil elektronik (digital cert) percuma bagi penggunaan dengan SSL

http://www.cacert.org/

Ikuti artikel lanjut mengenai melindungi penghantaran email yang selamat di

http://cikgucyber.blogspot.com/

Artikel sebelum ini

Virtualization Gabungkan Pelbagai Sistem Operasi dalam satu komputer
http://cikgucyber.blogspot.com/2008/06/virtualization-gabungkan-pelbagai-os.html

Nama Domain Perlu Dimiliki Oleh Semua Orang
http://www.tipswanita.com/Computers/Nama_Domain_Perlu_Dimiliki_Oleh_Semua_Orang/

Netika Dunia Internet
http://cikgucyber.blogspot.com/2008/03/netika-dunia-internet.html

Aplikasi Percuma dan Sumber Terbuka untuk Vista
http://www.harisfazillah.info/sumberterbukauntukmicrosoftvista

Laman penulis http://blog.harisfazillah.info/

Bagi kemas kini terbaru anda dijemput untuk sertai senarai terhad email di

http://groups.yahoo.com/group/haris/

Pelbagai artikel, nota komputer dan Internet untuk Malaysia di

http://cikgucyber.blogspot.com/

Wassalam.

Harisfazillah Jamel linuxmalaysia hafnie hafija

Bukan Sekadar Internet Sahaja Nantikan kehadiran buku ini dipasaran...

7 Ogos 2008

Bukan Sekadar Internet Sahaja. Nantikan ia dipasaran ...
http://blog.harisfazillah.info/

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Malaysia License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/my/ or send a letter to Creative Commons, 543 Howard Street, 5th Floor, San Francisco, California, 94105, USA.

--- Iklan ---

Iklankan perkhidmatan dan barangan anda di PutraOnline.com
http://directory.putraonline.com/

Making Money Online For Malaysian
http://cybermoney2u.blogspot.com/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Popular